Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

 

Czy warto wpływać na rozwój?

 

Porównajmy sytuację dziecka, któremu nie dostarczano stymulacji i bodźców i takiemu, któremu dostarczano,

np. poprzez ćwiczenia logopedyczne, masaż i ćwiczenie mięśni twarzy.

 

Sytuację dziecka, któremu pozwalano doświadczać i tłumaczono zależności przyczynowo - skutkowe,

o których my już wiemy, a ono jeszcze nie zdążyło się dowiedzieć.

 

Sytuację, kiedy ułożenie płodu było nieprawidłowe i na kilka tygodni przed porodem zastosowano stymulację

w celu prawidłowego ułożenia dziecka i sytuację, w której zaniechano wpływu.

 

 

Gdzie jest granica między pożyteczną stymulacją, a ograniczeniem natury i kreatywności?

 

Pozostawienie człowieka samemu sobie sprawiłoby, że musiałby zaczynać od początku.

Podczas swojego życia mógłby nie zdążyć np. wymyślić koła.

 

Dlatego czerpiemy z wiedzy o świecie już uporządkowanej w książkach i innych opracowaniach.

Weryfikujemy je i uaktualniamy równolegle ze zmianą otaczającej nas rzeczywistości.

Na tej bazie określamy nowe prawidłowości i rozwiązania.

Te nowe przekażemy wraz ze starymi kolejnym pokoleniom,

które prawdopodobnie zweryfikują je, uaktualnią zależnie od rozwoju świata i zaproponują nowe rozwiązania.

A potem? To zależy od kreatywności ;)

 

 W procesie wychowawczym rodzice, bliscy i pedagog współpracują.

Wymieniają się spostrzeżeniami, ustalają nad czym i w jaki sposób pracują z dzieckiem.

Grają do jednej bramki - zdrowie, rozwój i szczęście dziecka.

 

To normalne, że rodzice szukają sposobu, aby pokierować rozwojem swoich dzieci

i dzięki temu zapewnić im możliwie najlepsze przygotowanie do dorosłego życia.

 

Cokolwiek będzie robił Jaś, również jako Jan za kilkanaście lat będzie powiązany ze społeczeństwem.

Dlatego kontakt z innymi ludźmi jest elementem w rozwoju, z którego nie warto rezygnować.

Grupa rówieśnicza dostarcza Jasiowi informacji o tym, jaki jest, jacy są inni, jaki jest świat.

 

Rodzą się pierwsze sympatie.

Akceptacja innych powiązana jest z akceptacją samego siebie,

a to jest szczególnie istotne w ogólnym funkcjonowaniu człowieka.

 

Przedszkole, szkoła, dzieciństwo, to miejsce i czas

na rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych

niezbędnych zarówno Jasiowi, jak też Janowi.

Nowe umiejętności nabywa między innymi

dzięki informacjom zwrotnym oraz poprzez naśladownictwo.

 

 

Rozwój inteligencji społecznej odpowiada za umiejętności:

 

                                                    - jak trzeba się porozumiewać z innymi, aby być wysłuchanym

                                                      oraz jak słuchać, aby ktoś chciał do nas mówić;

                                                    - jak nawiązywać relacje;

                                                    - bycie asertywnym;

                                                    - jak bronić siebie i swoich praw;

                                                    - jak przyjmować krytykę;

                                                    - wyrażanie opinii;

                                                    - wyrażanie uczuć;

                                                    - autoprezentacja;

                                                    - radzenie sobie z problemami;

                                                    - rozwiązywanie konfliktów.

 

Konsekwencją wykształconej inteligencji społecznej jest świadomość i umiejętność przewidywania,

jakie efekty przyniosą nasze poszczególne zachowania wobec innych ludzi.

 

Inteligencja emocjonalna rozwija się wraz z ćwiczeniem:

                                                    - jak radzić sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób;

                                                    - jak radzić sobie z własnymi emocjami;

                                                    - jak rozpoznawać emocje swoje i innych ludzi;

                                                    - jak wyrażać emocje;

                                                    - jak ustalać przyczynę emocji pozytywnych i negatywnych.

 

Rozwój sfery poznawczej odpowiada za gromadzenie wiedzy, doświadczeń

i kształtowanie zdolności umysłowych.

Dostarczanie dziecku nowych zadań do realizacji w grupie stymuluje sferę poznawczą.

 

Home

Podziel się frajdą na mediach społecznościowych. Dziękujemy :)

Polityka cookies

Ten serwis korzysta z plików cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.

Czy akceptujesz?