Przedsiębiorczość i ciekawostki finansowe dla młodzieży i dorosłych umożliwiają:
- zapanowanie nad przepływami pieniężnymi w finansach osobistych dzięki nawykom
wykształcanym podczas gry w Cash Flow;
- zainteresowanie obserwowaniem i próbami interpretacji aktualnej sytuacji rynkowej;
- warsztatowe przepracowanie radzenia sobie z dokumentami związanymi z rozliczaniem się z urzędem skarbowym, dotyczącymi podstawowych transakcji, np. zakupu nieruchomości, formami zatrudnienia, itp.;
- zwiększenie świadomości w obszarze instrumentów finansowych - dostępne możliwości oraz określanie, analiza i ograniczanie ryzyka z nimi związanego (karty kredytowe i inne);
- symulacje prowadzenia działalności gospodarczej;
- "Handlowanie, to gra" - na podstawie książki autorstwa W. Haman, J. Gut.;
- pozytywne nawyki w finansach, niuanse, które robią różnicę - na podstawie moich doświadczeń, opracowań, obserwacji u klientów oraz literatury (np. B. Schafer, D. Bach i inni);
- inne, według potrzeby.
Możemy do tego włączyć warsztaty związane z komunikacją, asertywnością, tworzeniem zespołu,
współpracą w zespole, szacunkiem wobec różnorodności, profilami osobowości, koncentracją,
kreatywnością i planowaniem strategicznym.
Wszystko w oparciu o ciekawe pomoce dydaktyczne, gry, zadania, dyskusje.
Podstawy przedsiębiorczości i ciekawostki finansowe dla dzieci
Dzieci nie przychodzą na świat z wiedzą o tym, jak dzielimy się dobrami i usługami.
Nie są świadome występowania pojęcia rzadkości w ekonomii, która oznacza, że zasoby są ograniczone,
przy czym potrzeby są nieograniczone. Stąd wartość racjonalnego gospodarowania.
Zawsze też pojawią się alternatywne możliwości wykorzystania zasobów.
Między innymi naszego cennego, nieodnawialnego czasu.
Dzieci nie wiedzą też, że kiedyś ludzie wymieniali się towar za towar czy towar za usługę,
a następnie postanowili uprościć tę wymianę wprowadzając walutę,
aby ktoś, kto potrzebuje usługi dentystycznej nie musiał szukać stomatologa,
który będzie zainteresowany w zamian otrzymaniem jego owcy lub łuku.
Dzieci nie wiedzą czy przedsiębiorczość jest dobra czy zła.
Czy pieniądze są dobre czy złe?
Skąd pozyskają wiedzę o świecie i regułach gry?
Na początku z tego, co im powiemy i pokażemy.
Wszystkiego uczymy się poprzez obserwację i eksperymenty.
Nasiąkamy tym, co spotykamy w otoczeniu.
Będąc dziećmi przyjmujemy słowa i nawyki otaczających nas dorosłych, jako oczywistość.
Możemy usłyszeć albo: "Bogaci, to złodzieje. Pieniądze szczęścia nie dają. One psują ludzi."
albo "Mając pieniądze możesz zrobić więcej dobrego niż bez nich. Jak ich nie masz,
to w niektórych sytuacjach nie będziesz mógł zareagować tak, jak będzie podpowiadało Ci serce.
To po prostu środek wymiany."
Czy więc pieniądze są złe?
To zależy, jak ich użyjesz.
Tak samo, jak możesz używać elektryczności i noża z korzyścią dla siebie i otoczenia.
Możemy nie rozmawiać z dziećmi o przedsiębiorczości lub pozwalać im angażować się w codzienne sprawy,
aby obserwowały, eksperymentowały i wyciągały wnioski.
Możemy bawić się z nimi tak, aby były zainteresowane, grać w gry, które w prosty sposób przekażą
pozytywne nawyki, wiedzę merytoryczną i żyłkę przedsiębiorczości.
Im większa świadomość, tym większa szansa, że staną się zaradne i samodzielne.
Podczas zajęć uczestnicy trenują również:
Co sądzisz o powiedzeniu, że "mądrzy rodzice dają dzieciom dwie rzeczy: korzenie i skrzydła"?